facebook   youtube   gazetka   sklep  


PATYCZKI MODELARSKIE 43mm Oferta dla forumowiczów WEJDŹ TUTAJ

Sposoby kolorowania drewna

Moderator: Moderator

Sposoby kolorowania drewna

Postprzez Nagus07 » poniedziałek, 2 listopada 2015, 10:03

Obrazek
Na forum, zajmującym się w głównej mierze sklejaniem mniej lub bardziej udanych modeli z zapałek jest wspomniane wiele o projektowaniu, klejeniu, szlifowaniu tak prostego i łatwego w obróbce materiału jak drzewa, w postaci zapałek. I bardzo dobrze, ale jest całkowicie pominięty temat zmiany kolorystyki drewna. Spróbuję w telegraficznym skrócie przedstawić Wam kilka technik, za pomocą których można zmienić ten stan i sprawić, by drewno (zapałka) miała całkowicie inne oblicze. Sami ocenicie czy to w czymś Wam pomoże czy będziecie to traktować jako ciekawostkę.
Elementem wspólnym dla każdej techniki zmiany kolorystyki drewna jest... szlifowanie. Tak, ta prosta czynność jest najważniejsza i to od niej w głównej mierze zależy efekt końcowy. Czy coś, co talk mozolnie składaliśmy, nierzadko przez dziesiątki, setki godzin będzie wyglądało odpowiednio. Tak więc materiał do obróbki musi być wyszlifowany, uzupełnione ubytki szpachlą (jeśli tego wymaga - nie w każdym modelu jest to konieczny wymóg), odpylony i odtłuszczony.


1 - Malowanie.
Najprostsza technika. Całkowicie maskuje naturalny wygląd drzewa, układ słojów. Farby w większości przypadków są materiałem dość gęstym, co sprawia, że farba mająca napięcie powierzchniowe dużo większe od wody - nie wnika w strukturę, ale tworzy powłokę na powierzchni. Rozróżniamy wiele, bardzo wiele rodzai farb, które możemy zastosować. Są to najpowszechniejsze farby plakatowe, emulsyjne, olejne, ftalowe, chloro-kauczokowe i tak dalej. Dzielimy je następnie na wodorozcieńczalne i chemiczne. W przypadku farb wodorozcieńczalnych jest najprostsza sprawa - narzędzia jak i pojemniki od farby myjemy wodą, nie wydzielają trujących oparów. W przypadku farb chemicznych należy przygotować sobie odpowiednie miejsce pracy z dobrą wentylacją, narzędzia myjemy rozpuszczalnikami (do każdego wyrobu inny - ogólny, nitro, chloro-kauczokowy, lakowy itd.). Polecam przejrzenie stron w sieci o tematykach malarskich.

2 - Bejcowanie.
Bejce, ze względu na dużą rzadkość, wnikają w strukturę drzewa barwiąc także jego wnętrze (w umiarkowanym zakresie). Zaletą jest odwzorowanie usłojenia drzewa. Dzięku bejcom i lakierobejcom możemy zapałki rozjaśnić lub przyciemnić, nawet całkowicie zmienić oblicze sosny by wyglądała jak mahoń, palisander (ten akurat stosuję obecnie), orzech, dąb i tak dalej. Prawidłowe bejcowanie odbywa się przez nałożenie bejcy "z zapasem", zebranie nadmiernej ilości, odczekanie do wyschnięcia, nałożenie powłoki lakierniczej - dwóch i więcej warstw. Można nakładać ręcznie - pędzlem, tamponem lub mechanicznie - pistoletem, aerografem. Doboru koloru należy dokonać z użyciem wyobraźni. Na przykład domki góralskie dobrze będą się prezentować w ciemniejszych barwach. Bejce są także produkowane w egzotycznych kolorach, jak na przykład zieleń, czerwień... Oczywiście przed malowaniem należy wykonać próbę na kilku zapałkach, a nie malować od razu cały model.
Zdecydowanie najlepsza w mojej ocenie metoda na drewno. Jednym ze sposobów zmiany naturalnego koloru drewna bez maskowania jego rysunku jest właśnie bejcowanie. Najczęściej zmienia się naturalny kolor drewna na inny według indywidualnych upodobań, czasami by pokryć niedoskonałości podłoża, by upodobnić tańszy gatunek do droższego lub po prostu ze względów estetycznych. Najczęściej stosowanym rodzajem bejcowania jest bejcowanie chemiczne, które polega na wsiąkaniu barwnika w drewno. Bejce chemiczne można podzielić na trzy grupy:- bejce olejowe,- bejce wodne,- bejce rozpuszczalnikowe,Stosowanymi rozpuszczalnikami bejc olejowych jest terpentyna, olej lniany i inne lekkie oleje. Skład bejc wodnych stanowi do 90% woda, pozostałyme 10% to barwniki i inne środki. Bejce rozpuszczalnikowe mogą zawierać rozpuszczalniki organiczne, takie jak: alkohol, octany, aceton. Oczywiście, zasadniczą rolę w bejcowaniu odgrywa kwestia koloru. Bejcowanie ma na celu uzyskanie pożądanego koloru i wbrew pozorom nie jest to prosta sprawa.W przypadku bejcowania kłopot stwarza samo podłoże, czyli drewno. Praktycznie każdy gatunek drewna, a są ich setki, jest inny. Gatunki różnią się pod względem twardości drewna, wilgotności, wielkości porów, kolorystyką, zażywiczeniem, ścieralnością, gęstością, kolorem. W naszym przypadku, czyli używanie drewna sosnowe (zapałki) jest dość proste. To drewno charakteryzuje się w porównaniu do innych bardzo dobrymi właściwościami pod względem przyjmowania w swoją strukturę bejcy. Przed barwieniem powierzchnię należy, co już pisałem na początku, odpowiednio wyszlifować- ważne jest, by drewno nie było zbyt gładko szlifowane, ale bardzo równomiernie, stosując zawsze ostre papiery (zużyty papier nie szlifuje, lecz tylko wygładza). Wyszlifowanie "na lustro" powoduje zatkanie porów drewna, co będzie skutkowało małą, niską, lub czasami nawet ekstremalnie słabą nasiąkliwością. Z własnego doświadczenia wiem, że papier o gradacji 150-180 na sam koniec jest najbardziej optymalny. Po szlifowaniu należy zawsze bardzo starannie usunąć pył. Po odpowiednim wyszlifowaniu i odpyleniu drewna można przystąpić do bejcowania. Rodzaj aplikacji jaki zastosujemy do barwienia ma zasadniczy wpływ na efekt wybarwienia. W celu intensywniejszego podkreślenia porów barwnik nakłada się na powierzchnię z lekkim nadmiarem, a następnie wyciera tamponem wzdłuż słojów drewna. Jednak najbardziej popularną techniką nakładania bejcy jest natrysk pneumatyczny, jednakże większość z was nie ma dostępu do tej techniki i pozostanie metoda ręczna. Bez względu na wybrany rodzaj aplikacji należy zawsze stosować zasadę, by przed przystąpieniem do bejcowania dokładnie wymieszać bejcę i wykonać test wybarwienia na oryginalnej zapałce lub jakimś odpadzie złożonym z kilku zapałek, głównie z elementami łączenia. Dodatkowo należy pamiętać, że pobejcowane powierzchnie z reguły pokrywa się lakierami, które również zmieniają końcową barwę bejcy. Dokonując próbnego wybarwienia upewnijmy się, że uzyskany kolor będzie odpowiadał naszym oczekiwaniom .Tworzenie samego koloru bejcy polega na dodawaniu lub odejmowaniu do wybranego roztworu bazowego odpowiedniej ilości pigmentów. Chyba, że kupimy od razu gotowy kolor, co jest krokiem zdecydowanie łatwiejszym i który polecam.Podsumowując, uzyskanie pożądanego transparentnego koloru na drewnie za pomocą bejc nie jest łatwym procesem. Wymaga on gruntownej wiedzy chemicznej o samych bejcach i technikach ich nanoszenia, jak również (a może przede wszystkim) o naturze drewna. Jednakże jest to NAJLEPSZA MOŻLIWOŚĆ NA UZYSKANIE NAJLEPSZEGO EFEKTU.WAŻNE: Pamiętamy, że drewno sztorcowe, tj. obcięte końce zapałek barwią się bardziej intensywnie. Aby tego uniknąć należy je zmoczyć wodą przed bejcowaniem, w ten sposób wchłoną mniej barwnika.

3 - Impregnowanie.
To chyba najmniej popularne będzie. Impreganty są środkami wysoce agresywnymi, wnikają w strukturę drzewa zabezpieczając przez grzybami, pleśnią, robakami. W stosunku do naszych modeli z zapałek, które nie są narażone na tak ekstremalne warunki raczej ta technika nie znajdzie u nikogo zastosowania.

4 - Politura.
Dość trudna technika i jest wskazana tylko w niektórych modelach. Wygląda to tak, że na powierzchni drewna tworzy się dość gruba powłoka na wysoki połysk. Wad jest dużo - trudne, czasochłonne, lakiery poliuretanowe mają ciężkie do wytrzymania opary. Także cena jest przeszkodą, ale efekt może "powalić na kolana".

5 - Woskowanie i olejowanie.
Tę technikę stosuje się na samym końcu. Woskować i olejować można drewno, które nie zostało zabezpieczone lakierem czy farbą. A więc albo surowe, albo barwione bejcą. Wosk i olej nakłada się na powierzchnię, a następnie wciera w strukturę. Od użytego materiału zależy czy będzie powłoka matowa czy błyszcząca. Zaletą niewątpliwą olejowania jest to, że model stanie się bardziej odporny na kurz. Po prostu mniej się go na powierzchni osadza.

6 - Inne techniki barwienia.
I tu jest temat rzeka, w którym mogę napisać, że obecnie testuję wiele technik ekstremalnych. Zalicza się do nich barwienie markerami, korektorami, ołówkami różnej twardości, atramentami, tuszami kreślarskimi i innymi. Od powodzenia i efektów ich stosowania zdecyduję, czy rozwinę ten miniporadnik o dodatkowe punkty. Okaże się to z czasem.
Avatar użytkownika
Nagus07

Administrator
 
Posty: 563
Dołączył(a): środa, 14 stycznia 2009, 21:44
Lokalizacja: Wola
Imię: Przemko
Medale: 4
2 Miejsce NMR 2012 (1) Najlepszy model (3)

Powrót do Poradnik



  • Reklama
tekst alternatywny

Sklep modelarski Agtom.eu - Modele do sklejania, farby modelarskie, narzędzia i materiały. tekst alternatywny tekst alternatywny